In 1957 worden de kamers op de begane grond van het museum heringericht om gebruikt te worden voor tijdelijke tentoonstellingen. Wanneer de museummedewerkers de plafondhoge boekenkasten in de salons weghalen, blijkt daar een verrassing achter te zitten: kleurrijk 18de-eeuws behang! In twee zalen gaat het om turquoise papierbehang, geproduceerd door de bekende behangfabrikant Réveillon uit Parijs. De grauwschilderingen in het behang worden toegeschreven aan de decoratieschilder Jean Honoré Fragonard en de ornamenten zijn ontworpen door Jean Baptiste Fay. Het behang is aangebracht in 1788, wanneer de tante van de baron van Westreenen, Amarantha Antonia, het huis een opknapbeurt geeft. Daarmee is dit het oudste papierbehang in Nederland dat ter plekke bewaard is gebleven. De banen behang zijn eerst met een kwast van een effen laag lijmverf voorzien. Daarna zijn de patronen op de ondergrond gestempeld, per kleur een nieuwe drukgang. Dit betekent dat het behang negen keer opnieuw bedrukt is. Aan de overkant van de gang zit geschilderd textielbehang met een bloemenmotief op de wanden. Willem Hendrik en Jacoba Dierkens, de ouders van de baron die het huis in 1751 kopen, kiezen voor dit behang. Halverwege de 18de eeuw zijn bloemornamenten in Perzisch-Indische stijl razend populair.

Nico van der Woude, ‘Réveillon en velouté: 18de- en 19de-eeuws papierbehang geconserveerd’, Cr 2 2002, pp. 40-45